Mycket har förändrats på bara några år. Idag har de flesta organisationer IT-miljöer som är utspridda på många platser. Lokal drift blandas med olika typer av molntjänster och det är en stor utmaning att få en överskådlig bild av nät och system. Men det finns smarta lösningar som ger dig bättre visibilitet och möjlighet att jobba proaktivt med nätverksövervakning.
En sak har knappast förändrats alls, användarna förväntar sig fortfarande att allt bara ska funka. Applikationen ska svara blixtsnabbt, på mobilen med 3g-uppkoppling i skärgården. Om den driftas i AWS, Azure eller i ett datacenter i Umeå har ingen betydelse.
Men bakom kulisserna, för alla tekniker som jobbar med system och nät, har det skett stora förändringar på bara några år.
– Idag står inte systemen så att du kan gå och klappa på dem och det går inte att pinga näten från din datacenter-switch. Integrationskartan har blivit väldigt spretig och för de flesta har spännvidden på kort tid blivit betydligt bredare, säger Jonas Åström, teknikkonsult och specialist på datacenter på Radpoint Datacenter.
Det här innebär att hela kedjan inte längre är i din kontroll och att kraven du bör ställa, om du vill sova gott om natten, blivit högre.
Börja med att svara på de klassiska frågorna
Trenden är alltså tydlig, IT-miljön du som tekniker förväntas ha kontroll över sprider ut sig samtidigt som kraven från användarna ökar. Men innan du utforskar de mer avancerade verktyg som finns i moderna övervakningslösningar måste du gå tillbaka till grunden.
Många företag har samma utmaningar idag som de hade för 10 år sedan och att ta tag i dem är steg ett.
– Det är klassiskt, i stort sett alla tekniker jobbar reaktivt istället för proaktivt. Vi har inte kommit ifrån det än även om det så klart finns undantag. De som är duktiga på att jobba proaktivt har ofta bränt sig tidigare och vill inte uppleva det igen, säger Jonas Åström.
För att hamna i ett läge där din organisation jobbar mer proaktivt krävs svar på grundläggande frågor:
- Hur mycket kapacitet har vi i nätverket och vad behöver vi?
- Hur mycket bandbredd använder vi egentligen på vårat wan?
- Hur ser vår miljö ut från datacentret och hur ser det ut från internet?
- Hur funkar våra tjänster i realtid från olika geografiska positioner?
Förvånansvärt många kan inte svara på de här frågorna menar Jonas. Ofta handlar det om att organisationen har svårt att få ihop en samlad bild. Det finns loggar men ingen som tittar på dem och många vet inte att det går att samla data i ett och samma gränssnitt.
– Ett verktyg som OpManager kan konsolidera den här informationen. Då kan du från samma gränssnitt enkelt se att system är uppe och rullar, men också mer finkornig information, som hur mycket trafik din organisation spenderar på Youtube.
Bättre koll sparar pengar
Förutom överblicken ger det här möjlighet att spara en hel del pengar. Jonas bild är att många företag idag har överdimensionerade internetuppkopplingar. Leverantörerna säger inte så mycket, men vissa företag behöver inte mer än 10 procent av den kapacitet de betalar för.
– Om du är i händerna på en leverantör så är det upp till deras goda vilja att svara på frågor. Ibland är det till och med så att det inte finns systemstöd, drivkraft eller teknisk kunskap att hjälpa dig. Du hamnar i ett betydligt bättre läge om du själv har ett verktyg som kan ge dig visibilitet och svar på vilken kapacitet du använder. Vi har billiga wan-länkar i Sverige, men långt ifrån så billiga som man tror.
Med bra information av nuläget har du alltså goda förutsättningar att spara pengar, men det ger dig också avstamp till att blicka framåt och jobba proaktivt. Hur mycket kapacitet behöver vi om tre år? Den frågan kan med rätt verktyg på plats baseras betydligt mer på vetande än gissande.
Du har också helt andra möjligheter att få en bild av den affärsnytta nuvarande användning av nätet ger och följa upp leveranser av digitala tjänster. Hur mycket av ditt företags kapacitet används idag till privat användande av sociala medier? Och inte minst, får du verkligen den servicegrad du betalar för från din leverantör?
Var i kedjan är det fel?
Med en alltmer spretig integrationskarta har det blivit svårare att följa upp serviceavtal (SLA) på dina tjänster. Det är lätt att hamna i ett underläge där du saknar data och leverantörerna skyller på varandra. Användarna drabbas och it hamnar inte sällan i skottgluggen.
– I takt med att IT-infrastrukturen på de flesta företag växer och lösningarna ser ut som de gör blir det allt fler leverantörer att prata med och kedjorna blir längre och mer komplexa. Det är inte alltid helt enkelt att utkräva SLA från rätt håll.
Med ett övervakningsverktyg som Site 24x7 kan du hantera en bred flora av tjänster, inte bara din interna it-drift, kan du mappa upp komponenterna i kedjan, se var det inte svarar och utkräva SLA från rätt leverantör. Från underläge hamnar du i ett övertag där du har information om nuläget och historik och kan följa upp med rätt tjänsteleverantör.
Våga automatisera
Det handlar inte om att ersätta sig själv. Att faktiskt använda verktygen som finns idag handlar om att ge dig som tekniker möjlighet att lyfta blicken och fokusera på mer avancerade problem.
Jonas Åström, teknikkonsult på Layer 8
I en allt mer spretig it-miljö blir det också nödvändigt att automatisera. Det finns mängder av repetitiva sysslor som idag kan automatiseras relativt enkelt. Men Jonas menar att automatisering, även av den lägst hängande frukten, alldeles för sällan görs.
– Det handlar inte om att ersätta sig själv. Att faktiskt använda verktygen som finns idag handlar om att ge dig som tekniker möjlighet att lyfta blicken och fokusera på mer avancerade problem.
Som exempel på repetitiva sysslor nämner Jonas att lägga upp nya switchportar eller rensa en skrivarkö, saker som relativt enkelt kan automatiseras med rätt verktyg. Det kan byggas som ett arbetsflöde där helpdesk kan trycka på en knapp för att starta igång det, eller ske helt automatiskt.
– Det är relativt enkla lösningar som krävs, men som sparar massor av tid åt tekniker.
Konsten att välja rätt verktyg
Det finns många utmärkta verktyg för allt ifrån grundläggande övervakningsfunktioner till SLA-kedjor och automatisering. Men hur väljer du rätt verktyg för din organisation?
Den klassiska fallgropen är att börja utvärdera något innan du ens funderat över vad du vill ha. Det är väldigt enkelt att ladda ner och installera en demo och hamna i frågan, vad gör jag nu då?
– Här gäller det att rannsaka sig själv, vad vill vi ha ut av systemet? Det kan upplevas som tråkigare att börja så, men det är ett betydligt bättre sätt att förvalta tiden. Du måste kvalificera ditt eget case, säger Jonas Åström.
När du väl valt ut ett verktyg att utvärdera rekommenderar Jonas att börja med ett system eller en delmängd av din infrastruktur som organisationen är van vid sedan tidigare.
– Oftast börjar företag utvärdera ett nytt verktyg på grund av att man inte är nöjd med det som finns idag, supporten kanske är bristfällig eller att produkten helt enkelt lagts ner. Ett annat alternativ är att verktyget köptes in för flera år sedan när systemparken såg helt annorlunda ut. När man då tittar på ett nytt verktyg igen gäller det att implementera och utvärdera stegvis och framåtblickande, hur tror vi att systemfloran ser ut tre år framåt? Troligen är din miljö en blandning av molntjänster och lokal drift, så se till att välja ett verktyg som inte målar in dig i ett hörn.
Så vilket övervakningsverktyg passar just din organisation? Svaret är att det beror på dina behov. Men en sak är säker, förändringstakten ökar och nya sätt att konsumera IT-tjänster dyker upp hela tiden.
Ett råd som alla bör ta i beaktande att inte låsa in sig i ett övervakningsverktyg som är skräddarsytt för en leverantör.
Ett så oberoende verktyg som möjligt, med gränssnitt mot ett stort antal leverantörer, ger dig större trygghet och valmöjlighet när din framtida it-miljö tar form.
Expertens tre bästa tips till nätverksteknikern
- Börja inte för stort.
Börja med ett subset av din infrastruktur. Förstå utmaningarna med det och försök modellera. - Utnyttja rapporteringsmöjligheter i verktygen.
Många är intresserade av SLA-nivåer och liknande, men du behöver inte uppfinna hjulet på nytt. I verktygen finns oftast färdiga rapporter redo att användas, utnyttja dem. - Hur kan du hjälpa din organisation?
Vilka steg kan du automatisera? Kan helpdesk hjälpa en inringande användare redan under samtalet? Det kanske inte behövs läggas en ticket på att stänga av och slå på en switchport? Det kanske kan göras via en liten knapp för helpdesk-personalen? Automatisera enkla saker så att du kan spendera tid på mer kvalificerade fel.