För att få en effektiv helpdesk räcker det inte med traditionell ärendehantering utan man behöver införa ett mer processinriktat arbetssätt. ITIL är ett sådant arbetssätt där det ingår funktioner som incidenter, problem och förändringar (Incident, Problem, Change). Det är bra funktioner som kan hjälpa verksamheten att jobba processinriktat. Däremot behöver man inte följa ITIL fullt ut utan kan istället själv välja hur man vill tillämpa det så det passar i in sin egen organisation.
Change Management är en viktig del i en helpdesk och det är inte den lättaste processen att införa, därför är alla tips och råd för att lyckas värdefulla. Arvind Parthiban på ManageEngine har skrivit ett whitepaper som visar steg för steg hur man kan införa en Change Management process som fungerar i verkligheten. Nedan kan du läsa mer om detta whitepaer och ladda ned det helt kostnadsfritt.
Six steps to implementing Change Management that works
En kraftfull Change Management funktion hjälper dig att förbättra din IT Service Management och slippa ständiga brandkårsutryckningar. Du kan anpassa din IT-funktion till företagets målsättning och omvandla IT från att vara en tjänsteleverantör till att driva utvecklingen i affärsverksamheten.
En sådan förändring är inte enkel. Change Management är en av de svåraste ITIL-processer att få rätt eftersom det är en ITSM-process som kräver rätt mix av människor, processer och teknik.
I vårt whitepaper Change Management i praktiken får du en djupare förståelse om Change-processen.