Exklusiv undersökning

Läget för AI inom ITSM - 2024 och framåt

I samarbete med Service Desk Institute (SDI).
ai-itsm-2024-report-2

Denna branschrapport kan hjälpa dig hur du ska tänka kring införandet och effekten av artificiell intelligens (AI) i din verksamhet. Över 150 beslutsfattare inom IT och service management delar med sig av vad deras organisationer tänker och gör kring AI inom ITSM.

Den här rapporten kan hjälpa dig:

  • Tränga igenom all hype och allt brus kring GenAI inom ITSM.  
  • Identifiera AI-användningsfall inom ITSM som har störst sannolikhet att leverera omedelbar och maximal påverkan.  
  • Förstå utmaningarna vid införandet av AI inom ITSM.
  • Lär dig om AI-risklandskapet och hur förberedda dina branschkollegor är.
  • Planera utbildningsprogram för personalen för integration av AI inom ITSM.

Statistik i fokus

50 %
av respondenterna erkänner att generativa AI-verktyg som ChatGPT, Bard (Gemini), Copilot eller Claude ökar produktiviteten på jobbet.
71 %
sa att deras organisationer är i ett tidigt skede av att införa AI för IT-support och ITSM-operationer.
62 %
av respondenterna anser att det är utmanande att integrera AI i deras befintliga ITSM-verktyg.
48 %
av respondenterna sa att deras förståelse för efterlevnad och juridiska överväganden kring AI är antingen begränsad eller bristfällig.

Artificiell intelligens i ITSM

Denna branschrapport kan hjälpa CIO:er, DX-ledare, IT-direktörer och service desk-chefer att tänka utifrån fyra kritiska dimensioner av AI inom ITSM och dra nytta av handlingsbara expertrekommendationer från David Wright, Chief Value and Innovation Officer, SDI.

Medvetenhet

om grundläggande koncept, efterlevnad, risker och integration av AI i befintliga IT-system.

Risker

kopplade till AI och effektiviteten i hanteringen av  informationssäkerhet i relation till AI.

Införande

av AI i liknande organisationer och de tillhörande utmaningarna, inklusive styrning.

Förändring

av operativa metoder, ITSM-processer, verktygsutvärdering och uppfattningar om arbetssäkerhet.

Har du en fråga?

Har du en fråga kan du starta chatten eller använda vår kontaktsida så hjälper vi dig.

Ladda ner rapporten