ManageEngine Analytics Plus, en analysprodukt som är framtagen för organisationer som behöver bättre insikt i sitt data är enkel att integrera med olika datakällor och verktyg, analyserar stora datavolymer och kan presentera resultaten visuellt på många sätt. I denna artikel ger jag dig en introduktion till varför du behöver analysera ditt data, vad du kan använda Analytics Plus till och fördelarna för dig och din verksamhet.
Många organisationer använder ett flertal IT-verktyg för att driva sin affärsverksamhet. Dessa verktyg ger stöd åt IT-användare, infrastruktur och affärsapplikationer. Men oftast ger de inte stöd åt snabba och korrekta beslut – varken för IT eller verksamheten som helhet. Problemet är att data i olika format som skapas av verktygen lagras i silos som gör det svårt att ta fram värdefull information och få inblick i organisationens resultat. Det finns lösningar som kan analysera alla dessa data men de är ofta komplicerade och kräver mycket anpassning eller är för tidskrävande och dyra.
”De flesta företag vill få avkastning på IT-analyserna, men väldigt få är beredda att göra större investeringar i IT-analyser”
Sridhar Iyengar, Produktansvarig för Analytics Plus på ManageEngine.
ManageEngines systerdivision Zoho.com har utvecklat en analysprodukt under 10 år som Analytics Plus bygger på, vilket betyder att det är en mogen produkt från början. Här får du en sammanfattning av fördelana med Analytics Plus:
Fördelarna med Analytics Plus
Genom att tillvarata ManageEngines expertis inom IT Management, sammanför Analytics Plus olika datakällor för att snabbt ge insikter i form av avancerade visualiseringar och interaktiva dashboards.
Analytics Plus i korthet:
- Snabb att konfigurera och enkel att använda
Analytics Plus installeras och konfigureras på några få minuter, varefter visualiseringar kan skapas. Till skillnad från andra analysverktyg är Analytics Plus enkel att använda och erbjuder en intuitiv visuell arbetsyta med dra-och-släpp funktionalitet för att snabbt skapa dashboards.
- Kraftfull data-sammanställning, analyser och statistik
Med Analytics Plus kan användare utföra cross-data-analyser och använda en ”look up”-modell för sammanslagning av olika dataset med gemensamma fält. Lösningen erbjuder färdiga analysfunktioner och en Excel-liknande formelmotor med ett omfattande bibliotek av matematiska och statistiska funktioner.
- Avancerad visuell presentation och analys
Användare kan skapa rapporter och dashboards som innehåller diagram, widgets, KPI-tal, pivottabeller och tabellkomponenter. Med dashboards kan användarna undersöka data visuellt, göra djupanalyser och ändra utseende med hjälp av olika diagramtyper och fördefinierade mallar.
- Ett verktyg som samlar insikter från olika datakällor
Arkitekturen i Analytics Plus gör det möjligt att analysera data från en mängd olika datakällor som till exempel kalkylblad, filer och flöden, relations- och icke-relationsdatabaser, applikationer och web API, vilket ger en enhetlig överblick över all IT.
- Delning och samarbete
Med Analytics Plus kan användarna säkert dela rapporter och dashboards med sina medarbetare för att snabbt kunna fatta beslut inom gruppen. Dashboards kan bäddas in i webbplatser, intranät och andra webbappar för bredare åtkomst med finkornig kontroll.
- Fungerar sömlöst över webb och mobilenheter
Analytics Plus finns även som mobilapp för Android- och iOS-enheter, så att användare kan komma åt och interagera med rapporter och dashboards oavsett var de befinner sig.
- Lägre total ägandekostnad (TCO)
Analytics Plus minskar kostnaderna med upp till 50 procent jämfört med ledande IT-analysverktyg med liknande funktionalitet.
Analytics Plus för ITSM
Det finns ett stort antal färdiga dashboards och rapporter speciellt framtagna för ITSM-området och redan från start finns det integrationerna med ITSM-verktyget ServiceDesk Plus och dess MSP-version. Det enda sättet att förstå och identifiera ineffektiva processer är att analysera data från servicedesk-verktygen. I e-boken The Handbook of Essential IT Service Desk Metrics kan du läsa om viktiga KPI:er att ha koll på i en supportorganisation och som kan visualiseras i Analytics Plus.
Integrationer mot nätverks- och supportlösningar
Analytics plus integrerar även mot flera andra ManageEngine produkter som Applications Manager, OpManager och SupportCenter Plus.
Läs mer om Analytics Plus på produktsidan där du även kan boka en webbintroduktion eller ta kontakt med oss. Du kan också jättebra att skriva dina frågor i kommentarsfältet nedan.